niedziela, 28 kwietnia, 2024

Kwadrans z hakiem dla rozumu

Data publikacjiLinkOpis
8.11.2023Policzone zostały wszystkie nasze wyznaniaO wynikach spisu powszechnego, o tym ilu Polaków uważa się za członków kościołów i związków wyznaniowych, a ilu nie i co z tego wynika.
Rozmawiali socjolog dr Radosław Tyrała z Wydziału Humanistycznego AGH
i Adam Jaśkow - prezes SWOR
5.10.2021Po co komu konkordat?Po co katolikom Konkordat?
Rozmowa z dr Dominiką Jaźwiecką.
Konkordat czytają tylko ateiści, biskupi i Ordo Iuris. Katolicy świeccy nie zajmują się jego zapisami, a szkoda, bo może dowiedzieliby się, że nie jest im do szczęścia potrzebny. Ani też do zbawienia. Katolicy, czytajcie Konkordat, to będziecie szybciej zasypiać.
Rozmowę prowadzi Adam Jaśkow - SWOR
12.08.2019„SLD-owskie wzloty i upadki...”O tym kto i dlaczego wydał Polskę na pastwę biskupów i co w tej sprawie mogła zrobić i zrobiła lewica rozmawiamy z Prof. Joanną Senyszyn wiceprzewodniczącą SLD
Z Panią Profesor rozmawia przewodniczący Stowarzyszenia Wszechnicy Oświeceniowo Racjonalistycznej Adam Jaśkow na VI Ogólnopolskim Zlocie Ateistów 2019 w Sulejowie.
26.05.2019Augustyniak: Wyspiańskiego burzenie KościołaPiotr Augustyniak - Wyspiańskiego burzenie Kościoła. Wyspiański wyrastał ponad swoją epokę i wyrasta również ponad naszą. Dostrzegał paraliżująco niszczącą moc polskich fantazmatów. Ciekawe odczytanie jego najważniejszych dzieł zaproponował współpracujący z krakowskim teatrem im. Juliusza Słowackiego filozof Piotr Augustyniak. Wyspiański Augustyniaka to kulturowy rewolucjonista, który chce zniszczyć polski fantazmatyczny Kościół, cała narodową martyrologię i zbudować nową, bardziej racjonalną wizje bardziej zbliżoną do rzeczywistości. To zadanie wciąż jeszcze przed nami. Zainspirowani książką Piotra Augustyniaka – Burzenie polskiego kościoła rozmawiają nie tylko o Wyspiańskim:
Elżbieta Binswanger - Stefańska i Adam Jaśkow
13.04.2019Między magią a religiąGościem Kwadransa z hakiem dla Rozumu jest Dominika Jaźwiecka, z wykształcenia i pasji antropolog kultury, a z zawodu dziennikarz i PR-owiec. Autorka książki „Miedzy magią a religią czyli zabobony i przesądy wśród duchowieństwa katolickiego we współczesnej Polsce”, która stanowi swoiste studium przypadku, powstałe na podstawie dziesięciu wywiadów, które były przeprowadzone z katolickimi księżmi w latach 90. XX w. Sytuacja od tamtego czasu zmieniła się zdecydowanie na niekorzyść, a myślenie magiczne w społeczeństwie staje się coraz bardziej popularne.
Rozmowę prowadzi Adam Jaśkow SWOR
6.04.2019Samorząd a religiaSamorząd a religia. Rozmawiamy o inicjatywach samorządów lokalnych, które próbują porządkować i racjonalizować nauczanie religii w szkołach publicznych. Taka próba podjęto w Krakowie ale również w Łodzi. W Warszawie trwają dyskusje na ten temat. Co o tym sądzą, katolicy i niekatolicy. Spróbujemy o tym porozmawiać w kwadrans … z hakiem
Alicja Szczepańska - krakowska radna (Kraków dla Mieszkańców)
Ewelina Pytel – KOD Małopolska i grupa Wiara i Społeczeństwo.
Rozmowę prowadzi - Adam Jaśkow Stowarzyszenie Wszechnicy Oświeceniowo Racjonalistycznej
22.12.2018Święta nie święteTo pierwszy z tematów którym się zajmiemy dotyczy świąt. Jak bez szkód i urazów przetrwać święta. Naszym gościem będzie dr Radosław Tyrała socjolog , specjalista od socjologii wiary i niewiary, przewodniczący Krakowskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Rozmowę prowadzi Adam Jaśkow (SWOR).
Współczesne święta tracą swój religijny charakter, przynajmniej dla dużej grupy ludzi. Sprzyjają temu przemiany społeczne, prywatyzacja wiary a także komercjalizacja życia społecznego. Komercjalizacja powoduje, że symbole świąteczne tracą swój religijny charakter. Mikołaj, choinka, prezenty, świąteczne reklamy i piosenki służą nakręcaniu sprzedaży dóbr, nie zawsze potrzebnych. Prywatyzacja wiary powoduje, że wigilijna kolacja, życzenia nabierają tylko rodzinno-przyjacielskiego charakteru a tracą religijne znaczenie. Z symboli religijnych została w zasadzie tylko Pasterka. Nowe symbole świąteczne to konwój Coca Coli, film Kevin sam w komu, Mikołaj z Laponii. I karp. Święta, o ironio wróciły do swoich korzeni przedreligijnych, jako święta zimowego przesilenia.